Maja Delak: Kaj če

2013

Maja Delak: Kaj če / What If foto/photo by: Nada Žgank

O predstavi

In potem sem ugotovila
da moram delati več
In potem sem ugotovila
da ni prihodnosti
In potem sem ugotovila
da bi mi bilo lažje, če bi bila fant. 
In potem sem ugotovila
da delam iz užitka
In potem sem ugotovila
da me je sram.
In potem sem ugotovila,
da moje telo jasno in odločno postavlja meje.

Kaj če...
bi živeli drugače? Kaj pa - če ne bi? Kaj če je predstava o tem, kako ne živimo drugače. Je predstava o tem, kako čas odmerja ritem življenju; kako nestabilnost in hiperproduktivnost diktirata ritem delu in kako odpor pogosto uokvirja ritem čutenja. Kaj če je solo plesalke in solo o plesalki, je plesni solo o tem, kaj telo zmore in česa (več) ne; je plesni solo o izpostavljenosti in ranljivosti vsakega telesa. Kaj če je predstava o negotovi, nestabilni in ranljivi situaciji, v katero je pahnjeno telo plesalke na odru, telo plesalke na delu, telo plesalke v življenju, ki nadaljuje prevpraševanje presečišča med telesom, spolom in družbo ter ostro naslavljanje produkcijskih pogojev sodobnega plesa (in umetnosti širše), ki zaznamujejo delo Maje Delak.

In potem sem ugotovila
da bi ugotovila enake stvari
četudi če se ne bi ukvarjala z umetnostjo.

 

Tehnično poročilo

 

Sodelavci

Ustvarjalka in izvajalka: Maja Delak
Glasba: Luka Prinčič
Besedila: Saša Rakef, Maja Delak
Dramaturgija: Katja Čičigoj
Scenografija: Irena Pivka
Kostumografija: Urška Recer
Programiranje: Jakob Leben, Luka Prinčič
Oblikovanje luči: Urška Vohar
Grafično oblikovanje: Saša Kerkoš
Prevodi: Katja Kosi, Nataša Živković
Fotografinja: Nada Žgank
Izvršna produkcija: Saša Rakef, Nina Janež

Podpora

Produkcija: Emanat
Koprodukcija: Festival Mesto žensk, Plesni teater Ljubljana
V sodelovanju: Bunker / Stara mestna elektrarna Elektro Ljubljana
Partner: Festival plesa in neverbalnega gledališča Svetvinčenat, Mediteranski plesni center
Finančna podpora: Ministrstvo za kulturo RS, Mestna občina Ljubljana 

Kritike in medijski odzivi

… Predstava (ki je tudi del letošnjega 19. Festivala Mesto žensk) se razpleta okoli vprašanja, kaj se zgodi s telesom profesionalnega plesalca, ko ni več mlado. Avtorico, uveljavljeno slovensko plesalko, koreografinjo, performerko in pedagoginjo, nagrajenko Prešernovega sklada in letošnjo dobitnico nagrade Zlata ptica v predstavi zanima predvsem odnos družbe do telesa, do staranja in obenem njen odnos do okolice, do njenih pričakovanj in zahtev. V na trenutke povsem statični ter nato zelo dinamični in ekstatični plesni izvedbi Maja Delak preigrava različne predpisane in priporočene načine življenja ter sooča z nenujnimi prilagoditvami določenim predstavam o sprejemljivosti. V glasbenem ozadju Luka Prinčiča Delakova, magično usklajena s svojim telesom, uprizarja miselne vzorce in predsodke, ki omejujejo življenje. Njena naravno lepa telesna drža in gib navdihujeta prostor, ki ob besedi postaja zasičen z mislijo, da je svet gibalno zvočna kompozicija. 
RTV Slovenija, Danes do 13ih, Saška Aleksandra Gruden, 04.10.2013

… In če nam pred oči postavlja podobo strahu in grenkejših odtenkov sedanjosti, kjer čas prečka žensko telo znova in znova, je to zopet izkustvo minevajočega, spreminjajočega, ki si ga delimo vsi, in v čemer se prepoznamo, kot da je plesalka pred nas postavila odsev ne le nas samih, marveč sveta v malem. 
Radio Študent, Teater v eter, Kaj če, Simona Jerala, 08.10.2013

Priporočam Kaj če... Maje Delak v Stari elektrarni. Navidez osebna predstava, navidez generacijska predstava, navidez predstava časa, ki ga živimo, v resnici pa predstava o/b kateri lahko (pre)govoriš celo svoje življenje. Ne glede na to, a ga imaš več pred sabo al za sabo al pa si nekje vmes. Da ne bi bilo pomote: Maja je izvrstna performerka, predstava pa ima točno toliko vprašanj in problemov, kot jih vsaka pametna predstava lahko proizvede.
FB objava, Janez Janša/Emil Hrvatin, 23.01.2014


Nenavadno močno in osebno umetniško izžarevanje je najbolj prevladujoč vtis ob ogledu sodobne plesne predstave Kaj če? slovenske plesalke Maje Delak, ki je tudi koreografirala predstavo. Našteto velja kljub spreminjajočem se pristopu v predstavi ter menjavanju sloga vsebine z multimedijskimi vložki.
Maja Delak na domači sceni, na odru Stare elektrarne v Ljubljani, nastopi kot zelo ranljiva in poetična. Tudi ko nastopa v očitno avtobiografskem delu predstave o svoji mladosti in njeni vlogi mlade voditeljice disko plesa še vedno - navkljub pesmi Donne Summer -  naletimo na žalostno in ilirsko noto v vsem skupaj. Vsak življenski stil, ki se nam predstavi, zaznamuje osebnost Maje Delak bolj kot pa značilnosti posameznih vlog. Tudi z grotesknim likom, ko si čez glavo povezne narobe obrnjen pulover in se z grozečo govorico telesa približuje publiki, ji ne uspe skriti lastne živalske senzibilnosti. 
Zato kot premislek leži na dlani kako bi izgledalo, če bi se popolnoma prepustila in dejansko raziskala svoje bistvo v neki drugi predstavi, morda z nekim drugim koreografom, ki bi videl in zmogel razviti ravno to njeno značilnost. 
Maja Delak je zelo angažirana na slovenski sceni sodobnega plesa, kot pedagoginja novim plesalskim generacijam in tudi kot prejemnica nagrad za svoje plesne in koreografske napore. Verjetno ni povsem lahko ali  celo mogoče, da kljub vsej pozornosti, še vedno vidi neizmerno moč v sebi in v svoji zelo posebni življensko intenzivni brezkožnosti, ki jo izžareva.
Vse skupaj je zelo lepo in človek bi samo rad videl več.
Ann Sophie Öman (Danstidningen 1/2014) : Sodobni ples brez kože

... Gre za izjemno močno predstavo avtorice, ki jo poznamo po močnih avtorskih gestah tudi iz njenih prejšnjih predstav. V predstavi Kaj če gre izpostaviti predvsem izjemno pomembno osebno gesto, ki je uprizorjena na tako premišljen način, da nikoli ne postane sentimentalna, ki je vedno strukturirana in tako naprej. Kaj če je v bistvu politična predstava, saj tematizira pozicijo ženske ustvarjalke, ustvarjalke v plesu, ženske umetnice, svojo temo pa izgovarja na zelo intimen in neposreden način, ki se gledalca zelo dotakne. Druga stvar, ki je zelo pomembna, je pozicija ženske ustvarjalke, ki je v letih, ko telo ne zmore več vseh obremenitev, s katerimi je soočeno. Način, kako Maja Delak to udejanji v svojem solu, se mi zdi resnično izjemen, saj neko zelo ostro politično noto poda na zelo oseben in intimen način. Tak pristop smo lahko spremljali že v njeni predstavi Drage drage, ki je bila tudi ena od prvih predstav, ki se je pravzaprav lotevala prekarnega položaja umetnic, kmalu pa je postala tudi ena ključnih predstav s to tematiko v slovenskem prostoru. Delakova je svoj pristop v naslednjih predstavah tudi razvijala, zato lahko rečemo, da gre za zelo specifično avtorsko poetiko, ki ples dobesedno razširja ne samo v govor kot tak, ampak ples vzame kot neko zelo močno avtorsko gesto, zelo močno avtorsko izjavo, ki ni nujno ali vedno povedana samo skozi telo. In to je res zelo specifično, tudi v slovenskem prostoru. Hkrati je treba v delih Maje Delak opozoriti še na izpostavljeno feministično noto, kar zelo cenim, ker je v našem prostoru precej redka.
Predstava funkcionira kot celota, tudi kot scenska celota. Je izjemno asketska, scenografije ni veliko, vendar ima ta tako funkcionalno kot tudi formalno vlogo v predstavi in jo lahko razumemo kot dodaten dramaturški element. ...
03.03.2015, RTV SLO, ARS, 7. Gibanica, bienale slovenske sodobne plesne umetnosti, Petra Tanko v pogovoru z Bojano Kunst in Sabino Potočki

Plesni performans leta 2015:
Kaj če? avtoric Saše Rakef in Maje Delak (koreografija in izvedba Maja Delak, produkcija: Emanat, koprodukciji: Festival Mesto žensk in Plesni teater Ljubljana v sodelovanju: Bunker, Stara mestna elektrarna). Boleč in oster komentar o ranljivi poziciji plesne umetnice in situaciji slovenskega sodobnega plesa v naši družbi. Vzorčen plesni performans na 7. Gibanici.
31.01.2016, Parada plesa, Vrhunci slovenskega plesa 2015, Niko Goršič


03.10.2013, TVSLO 1, Tina Šrot, Maja Delak:Kaj če
04.10.2013, Radio Slovenija 1, Aleksandra Saška Gruden, Premiera plesne predstave Kaj če
04.10.2013, Blog Mesta žensk, Ann-Sophie Oman, To Maja Delak What If 
08.10.2013, Radio študent, Simona Jerala, Kaj če
09.10.2013, Blog Mesta žensk, Shannon Cochrane, On What If by Maja Delak
12.10.2013, Đubox, Lista blogov za vse okuse, Lep teden
06.02.2014, Delo, Mojca Kumerdej, Ocenjujemo: Kaj če
12.02.2014, Parada plesa, Daliborka Podboj, Kaj če...Intimna izpoved Maje Delak
14.02.2014, Tanecni Aktuality, Lucie Kocourková, Zpověď slovinské tanečnice vyvolala řadu otázek
15.02.2014, Danstidningen 1/2014, Ann-Sophie Oman, Var tids drommar och mardrommar
29.03.2014, Východisko jako zpověď o archetypech, Karolína Vojáčková, Artikl
23.02.2015, Radio Študent, Robert Bobnič, Pia Brezavšček, Zora Žbontar, Alja Lobnik, Gibanica 2015
23.02.2015, FB, Nina Jereb, Nekaj mojih vtisov z Gibanice 2015
03.03.2015, RTVSLO, Oder, 7. Gibanica, bienale slovenske sodobno plesne umetnosti
22.04.2016, Maska, Skupni kritiški dnevnik, Heike Brickerhoff, Marialena Marouda
22.04.2016, Maska, Praznik razlik, Pia Brezavšček

Napovedi

17.09.2013, Radio študent, Zavod Bunker je danes pripravil tiskovno konferenco
17.09.2013, Radio Slovenija 3, Svet Kulture, Več o novih projektih zavoda Bunker
17.09.2013, STA, Zavod Bunker s polno paro v novo sezono
18.09.2013, Dnevnik, Odpiranje vselej novih prostorov
18.09.2013, Radio Slovenija 2, V Stari mestni elektrarni se že dogaja
24.09.2013, STA, Oktober v znamenju združenega festivala Mesto žensk in Rdeče zore
27.09.2013, Mladina, Pozor, Festival Mesto žensk
28.09.2013, Planet Siol.net, Kaj če - predstava Maje Delak
28.09.2013, Motusi.si, Premiera predstave Kaj če
02.10.2013, STA, Začenja se festival Mesto žensk
02.10.2013, MMC RTV SLO, Mesto žensk o vsakdanji resničnosti, ki je zaplenila umetniški prostor
03.10.2013, Delo, Deloskop napoveduje: Maja Delak: Kaj če
05.10.2013, Večer, Ustvarimo si mesto 
13.02.2015, Dnevnik, Razgibana plesna poslastica, Ana Schnabl
05.02.2015, STA, Letošnja Gibanica v znamenju afirmacije sodobnega plesa
08.02.2015, Parada plesa, Daliborka Podboj, Gibanica Ante Portas
21.02.2015, STA, Med dobitniki nagrad Ksenije Hribar Andreja Rauch Podrzavnik in Jurij Konjar
22.02.2015, STA, Najboljša predstava na 7. Gibanici tako po mnenju žirije kot občinstva Okus tišine vedno odmeva
23.02.2015, Večer, Nagrada Ksenije Hribar Mateji Bučar
03.03.2015, RTV SLO, ARS, 7. Gibanica, bienale slovenske sodobne plesne umetnosti, Petra Tanko v pogovoru z Bojano Kunst in Sabino Potočki
 

Povezave

Mesto žensk
Nova deViator
Prepih
Sigledal
Festival plesa i neverbalnog kazališta

Pretekli dogodki

  1. , Stara mestna elektrarna Elektro Ljubljana, SI
  2. , Rdeči revirji, Delavski dom Trbovlje, SI
  3. , Gibanica, SMEEL, Ljubljana, SI
  4. , Stara mestna elektrarna Elektro Ljubljana, SI
  5. , Delavski dom Trbovlje, SI (prestavljeno/postponed)
  6. , Alfred ve Dvoře, Prague, CZ
  7. , Stara mestna elektrarna Elektro Ljubljana, SI
  8. , Stara mestna elektrarna Elektro Ljubljana, SI
  9. , MuCEM, Marseille-Provence 2013, FR
  10. , Stara mestna elektrarna Elektro Ljubljana, SI
  11. , Stara mestna elektrarna Elektro Ljubljana, SI

SLIKE

VIDEO

DOKUMENTI