Nocoj se je v Mariboru zaključila sklepna prireditev 57. Festivala Borštnikovo srečanje s podelitvijo festivalskih in stanovskih nagrad. Med drugimi je Društvo gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije nagrado za najboljšo predstavo v pretekli sezoni podelilo zavodu Emanat in koreografu Matiji Ferlinu za predstavo Sad Sam Matthäus, ki je bila premierno uprizorjena na Dunajskih slavnostnih dnevih v letu 2021, slovenska premiera pa je bila lanskega junija v Stari mestni elektrarni - Elektro Ljubljana. Koproducenti predstave so Wiener Festwochen, CND Centre national de la danse in Istarsko narodno kazalište – Gradsko kazalište Pula. V obrazložitvi nagrade so v društvu zapisali:
»Sad Sam Matthäus Matije Ferlina je ob zvočni kulisi Bachovega Pasijona po Mateju veličastna in monumentalna odrska kontemplacija, ki ob bok tragičnosti zgodovine postavi intimne spomine trpljenja in smrti, a ne pozabi na hudomušno samoironijo. S fragmentirano temporalno dramaturgijo, ki nenehno vijuga med časovnimi obdobji, se dogajanje prepleta in zapleta samo vase in spominjajoč na naravo človeškega spominjanja napenja ambiciozne asociativne loke med scenskimi pripomočki, pripovedmi in dogodki. Večplasten uprizoritveni jezik subtilno prepoznava kompleksnost naših življenj in človeškega čustvovanja ter spretno vpenja različne odrske ravni, ki med sabo pletejo kompleksno mrežo citatnosti in asociativnih povezav, da skupaj ustvarijo navdušujoče poetično in kontemplativno uprizoritveno doživetje, ki zadane srž izkušnje človeškega bivanja.«
Nagrajeno predstavo bo lahko slovenska publika ponovno videla novembra v Cankarjevem domu v Ljubljani. Največja slovenska kongresna in uprizoritvena hiša je namreč zavod Emanat in Matijo Ferlina povabila k pripravi dnevov posvečenih avtorskemu opusu, kjer bodo poleg predstave Sad Sam Matthäus, na ogled še Samice v izvedbi Istarskega narodnega kazališta – Gradsko kazalište Pula ter Sad Sam Revisited, prvi solo iz serije Sad Sam, ki ga je Ferlin naredil v okviru svojega magistrskega študija na SNDO — School for New Dance Development v Amsterdamu leta 2004. Predstave bo pospremilo predavanje o avtorjevem delu ter pogovori z gosti, ki jih bo moderiral Rok Bozovičar. Na ogled pa bo tudi instalacija, ki bo prikazovala pomembne poudarke drugih Ferlinovih predstav nastalih v zadnjih 10. letih in jo bo pripravil avtorjev dolgoletni sodelavec Mauricio Ferlin. Sad Sam Manifestacija, kot so dneve poimenovali v zavodu Emanat in Cankarjevem domu, bo potekala med 5. in 8. novembrom 2022. Podrobnejše informacije o programu in nakupu vstopnic pa boste obiskovalci kmalu lahko našli na spletnih straneh organizatorjev.
Nemalokdo se je po Sad Sam Matthäus, do sedaj zadnji epizodi cikla »Sad Sam« Matije Ferlina, spraševal, kako se bo po nedoumljivi monumentalnosti, s katero je ustvarjalec leta 2021 presunil evropsko gledališko javnost, odvijala ta svojevrstna serija (samoreflektivnih) solov, ki sicer predstavlja zgolj manjšinski del Ferlinove ustvarjalnosti. Odgovor je več kot intriganten, saj ne prihaja kot nova vsebinska enota, ki bi nadaljevala vzpostavljeni niz, temveč se kaže v uporabi formata, ki serijo uokvirjeno zgošča in hkrati razširja: festival Sam Sam Manifestacija.
Festivalski okvir je vsekakor na ravni ponujenega izziva: manifestacija preči skoraj dvajsetletni razmik med prvim (Sad Sam Revisited, 2004) in zadnjim delom serije ter ju povezuje v skupni kontekst, a obenem med njiju, točno na sredino, pomenljivo postavi Samice (2011). Če sega začetni solo v obdobje zaključevanja študija v Amsterdamu, se nadaljnje epizode manifestirajo skozi ali vzporedno z njegovim širokim delovanjem na različnih poljih umetnosti, pri čemer že posamezne uprizoritve razodevajo nezgrešljive prvine Ferlinovega pristopa – zanimanje za (koreo)relacije tekstualnih, telesnih in scenskih naracij, konceptualno izčiščen, a vendar slojevito kompleksen pomenski nanos, ter ambiciozno performativno afektivnost.
Sad Sam Manifestacija je tako edinstvena poglobitev, ki enega najbolj vznemirljivih gledaliških ustvarjalcev današnjega trenutka razodeva v njegovi celostni podobi. Tudi zato ga gre brati kot manifest. - Rok Bozovičar
Matija Ferlin (1982, Hrvaška) je gledališki režiser, koreograf in performer. Diplomiral je na School for New Dance Development v Amsterdamu ter kasneje živel in delal v Berlinu in Torontu. Po vrnitvi v rojstni Pulj se je posvetil raziskovanju in reartikulaciji različnih konceptov odrskega uprizarjanja. Ustvarja solistične predstave in sodeluje z različnimi kolektivi plesalcev in igralcev. Za svoje delo je bil večkrat nagrajen.
S svojimi večkrat nagrajenimi predstavami, kot so Sad Sam Lucky, Sad Sam Almost 6, Nastup – Onformance, We Are Kings Not Humans, Staging a Play: Antigone, Staging a Play: Glass Menagerie, Staging a Play: Tartuffe se redno predstavlja na številnih festivalih v Evropi in Ameriki, kot so Impulstanz na Dunaju, Trans Amerique v Montrealu, Mladi levi in Gibanica v Ljubljani, Ex-Yu festival v New Yorku, Rhubarb v Torontu, Uovo v Milanu, Kunstenfestivaldesartes v Bruslju, festival Infant v Novem Sadu, Bitef v Beogradu, Mess v Sarajevu, Actoral v Marseillu, Zero point v Pragi in številnih drugih.
Sodeloval je s koreografi, filmskimi in gledališkimi režiserji, vizualnimi umetniki in dramaturgi, kot so Ivica Buljan, Christophe Chemin, Maja Delak, Goran Ferčec, Mauricio Ferlin, Ame Henderson, Mateja Koležnik, Sasha Waltz, Jasna Žmak in drugimi.